MONITOR 2005
1. Vypočítaj 1 428 – 635 + 58 =
2. Vypočítaj obvod obdĺžnika, ktorého
dĺžky dvoch strán sú
3. Vyrieš rovnicu 80 + 5x = 725
4. Vyučovacia hodina trvá 45 minút. Koľko minút sú 2/3 z vyučovacej hodiny?
5. Na obed mal vzduch teplotu
6. Vypočítaj 3 304 : 7 =
7. Vyjadri v centimetroch
8. Ferko zarobil 4 830 korún, z ktorých dal 20 % mame. Koľko korún dal Ferko mame?
9. Ktoré číslo je 18 – krát väčšie ako číslo 39?
10. Za 6 lístkov do prvého radu v cirkuse zaplatíme 420 korún. Koľko takýchto lístkov sme
si kúpili za 770 korún?
11. Modrý štvorec má dĺžku strany
modrého štvorca. Akú dĺžku má strana zeleného štvorca?
A.
12. Na stavbe sme 240 tehál rozdelili na dve kopy v pomere 3 : 5. O koľko viac tehál bolo
vo väčšej kope?
A.
32 B. 48 C. 60 D. 150
13. Na náčrte je trojuholník ABC. Akú veľkosť má uhol β ?
A.
65° B.
77° C.
27°
D. 104°
14*.
Dané sú úsečky dĺžky
udalosti, že z náhodne vybraných troch úsečiek sa dá zostrojiť trojuholník.
A.
0,8 B. 0,3 C. 0,7 D. 0,5
15. Urči väčší koreň z dvojice koreňov sústavy rovníc. 4a – 3b = 15
7a + 6b = 15
A.
9 B. 3 C. -1 D. 6
16. Vypočítaj približne obsah kruhu
s polomerom .
A. 1 232 cm2 B.
616 cm2 C. 88 cm2 D.
44 cm2
17*. Na náčrte je štvorec ABCD, ktorý má obsah 36 cm2 a obdĺžnik BEFC, ktorý má obvod
A. 78 cm2 B. 42 cm2 C. 62 cm2 D. 90 cm2
18. Koľkokrát je najmenší spoločný násobok čísel 210 a 84 väčší ako ich najväčší spoločný
deliteľ?
A. 2 B. 5 C. 20 D. 10
19. V záhrade chceme do radu vysadiť 5 ovocných stromov, z ktorých sú tri jablone a dve
hrušky. Koľkými rôznymi spôsobmi ich môžeme usporiadať?
A.
6 B. 7 C. 10 D. 8
20. Vypočítaj dĺžku odvesny v pravouhlom trojuholníku,
ak dĺžka prepony je
odvesna má dĺžku
A.
B.
C.
D.
21*. Cena nohavíc, ktoré sa páčili Gabrielovi, bola v dvoch obchodoch rovnaká. V prvom
obchode nohavice zlacneli o 20 %, takže teraz stoja 920 korún. V druhom obchode
nohavice z pôvodnej ceny zlacneli až o 30 %. Koľko korún stoja nohavice po zlacnení
v druhom obchode?
A.
276 B. 644 C. 345 D. 805
22. V triede bolo 24 žiakov. Na výlet si objednali prepravu autobusom. Šestina z nich však
na výlet nepôjde. Ostatní žiaci majú spolu zaplatiť 2 700 korún. Koľko korún zaplatí
každý z nich?
A.
90 B. 113 C. 135 D. 450
23. Urči číslo x , pre ktoré nadobúda výraz hodnotu rovnú
3.
Návod: Najprv si daný výraz uprav.
A.
– B.
C.
D.
24*. Vypočítaj obsah rovnoramenného lichobežníka
s dĺžkami strán
a 13 cm.
A.
198 cm2 B. 195 cm2 C. 180 cm2 D. 106 cm2
25. Do plaveckého kurzu sa prihlásilo 158 žiakov. Chlapcov sa prihlásilo o 34 viac ako
dievčat. Koľko dievčat sa prihlásilo do plaveckého kurzu?
A.
124 B. 62 C. 90 D. 96
26*. Vypočítaj objem kvádra ak a = 6 dm, b = 3 dm a jeho povrch je 108 dm2.
A. 135 dm2 B. 180 dm2 C. 72 dm2 D. 108 dm2
27. Školu navštevuje 1 340 žiakov, z toho 35 % žiakov cestuje do školy len autobusom,
40 % žiakov cestuje len vlakom a ostatní žiaci chodia do školy len pešo. Koľko žiakov
chodí do školy len pešo?
A.
402 B. 1 005 C. 201 D. 335
28*. Urči, koľko existuje prirodzených čísel n tak, aby zlomok bol väčší ako
číslo 2
a zároveň menší alebo rovný číslu 3.
A.
9 B. 8 C. 7 D. 6
29. Daniela správne narysovala trojuholník ABC podľa nasledujúceho postupu:
1.
úsečka AB, AB =
2. bod S, S je stred úsečky AB
3. priamka p, p je kolmá na priamku AB a prechádza bodom S
4. kružnica k, k (B;
5. bod C, C leží na priamke p aj na kružnici k
Vypočítaj obvod narysovaného trojuholníka ABC.
A. 36 B. 32 C. 50 D. 28
30. Firma X vyrobila 6 miliónov áut. Firma Y vyrobila o 1,8 milióna kusov áut viac ako
firma X. Firma Z vyrobila o 2,4 milióna kusov áut menej ako firma Y. Firma T vyrobila
10,8 milióna kusov áut.
V ktorej z možností kruhový diagram graficky znázorňuje počet kusov áut vyrobených
v týchto štyroch firmách?